Slået op d.

Otte simple øvelser til et bedre sæde

Simple øvelser til et bedre sæde.

Du kan få et bedre sæde. I dag. På tyve minutter.

Okay, måske ikke på tyve minutter. Det var nok en overdrivelse. Men du kan lave nogle her simple og hurtige øvelser som helt sikkert vil hjælpe.

Mange bliver lidt overrumplede, når de vil træne deres sæde. Det virker som en stort foretagende, noget som man ikke bare kan gøre her og nu.

Det er rigtigt, at et godt sæde kræver træning. Men det er noget alle kan lave, til enhver tid. Du kan få et bedre sæde ved at lave otte ganske simple øvelser. Du kan lave dem lige nu. I dag. På tyve minutter. Og de er super effektive.

 

Hvad vil det sige, at have et godt sæde?

Et godt sæde er når du sidder stille i sadlen med skuldre, hofte og hæl i en lige linje. Hofterne skal være smidige, men dit torso og dine dybtliggende muskler skal være stærke og stabile.

 

Hvorfor er et godt sæde vigtigt?

Et godt sæde er vigtigt, fordi det tillader dig at give tydelige signaler til din hest. Din hest kan nemmere forstå de små signaler, når du har et godt sæde, fordi du har større kontrol over hvad hver muskel i din krop foretager sig. Det er svært at kommunikere effektivt med hesten, hvis du har stolesæde og dine ben flæsker rundt, for så sender du mange forskelligrettede signaler, som er forvirrende for hesten.

 

Otte simple øvelser, der giver dig et bedre sæde, og som du kan lave her og nu

Rytter læner sig tilbage på hesten.

De fleste ryttere vil gerne træne deres sæde, men mange ved ikke hvordan de bedst skal gøre det. Mange øvelser involverer forberedelse og udstyr eller særlige forudsætninger.

De her øvelser kræver ikke noget. Nul. Bare dig og din hest. Og måske en ridebane. Eller en gårdsplads. Du kan lave dem uden udstyr, træner eller særlige forudsætninger. Øv dig på dem som del af din træningsrutine, for eksempel tyve minutter hver dag. Eller måske bare en gang om ugen. Det er noget absolut alle kan gøre, og som du helt sikkert vil få meget ud af.

 

Øvelse #1: Rid uden stigbøjler

Intet tvinger dig til at arbejde på dit sæde som at ride uden stigbøjler. Det er ikke godt, hvis du rider på en ung hest, da det kan være for anstrengende for dens ryg. Men ellers er det nærmest det bedste, du kan gøre.

Du kan finde forskellige måder at inkorporere øvelsen i din daglige rutine. Du kan for eksempel dedikere en dag om ugen til at ride uden stigbøjler, eller du kan tage ti minutter hver gang du sætter dig på hesten.

For mange er det udfordrende nok at ride rundt uden stigbøjler. Du vil virkelig kunne mærke det på lårmusklerne og mavemusklerne. Men hvis du føler du gerne vil udfordres mere, så er det virkelig brugbart at øve dig i at udføre de samme øvelse uden stigbøjler, som du normalt ville gøre med stigbøjler. Du kan for eksempel ride letridning, ride over cavaletti eller små spring, eller – hvis du er modig – tage en tur på mountain bike sporet i skoven.

 

Øvelse #2: Hold en pisk eller et bid mellem hænderne

Slaskede hænder er en dødssynd, hvis du vil have et godt sæde. Er hænderne urolige, langt fra hinanden eller er håndleddene knækkede, så kommer det i vejen for et roligt, stille sæde med god kontakt til hesten.

Hold en kort ridepisk mellem dine to hænder, når du rider. Det hjælper dine hænder med at holde sig i ro. Du kan også prøve at holde et bid – det tvinger dine hænder tæt på hinanden.

Mand rider på ridebane.

Øvelse #3: Luk øjnene

Denne her øvelse kan gøres i et lukket ridehus. Hvis du har en rolig hest kan du gøre det alene, men ellers er det bedst at have en ven til at gå ved siden af dig.

Prøv for eksempel at få en ven til at longere dig, eller rid simpelthen rundt i skridt inde i ridehuset med lukkede øjne. Når du ikke kan se, hvad der foregår, er du tvunget til at være opmærksom på din krop, din balance og på hestens bevægelser under dig. Det er virkelig en – undskyld udtrykket – øjenåbnende oplevelse, fordi du får et helt nyt perspektiv til hvordan du sidder i sadlen.

Næste gang du rider kan du med lukkede øjne prøve at lægge mærke til hestens skridt. Hvilken hov træder lige nu? Hvordan er rytmen? Hvordan flytter dine hofter sig, hver gang hesten tager et skridt? Prøv at lægge mærke til, hvilke bevægelser er dine og hvilke er hestens. På den måde får du større kontrol over timingen mellem dine hjælpere og din hests bevægelser.

Prøv derefter at gå ned ad midterlinjen med lukkede øjne. Når du når ned i den anden ende, er du så stadig på midterlinjen? Eller har du bevæget dig mod en af siderne? Det kan skyldes en ubalance i dit sæde, som du kan arbejde på.

 

Øvelse #4: Løb en tur

Mange ryttere er simpelthen ikke i god nok form til at opretholde et godt sæde. Andreas Hausberger, der er overberider på Den Spanske Rideskole, opmuntrer alle ryttere til at træne deres krop så meget de kan, både med muskeløvelser og smidighedsøvelser. Træning, der styrker din kernemuskulator, giver dig den fysiske evne til at sidde stille og ret i sadlen. Du kan gøre det på mange forskellige måder, og det handler bare om at finde den måde, der passer dig bedst. Løbetræning, svømning og TRX er for eksempel alle gode muligheder.

 

Øvelse #5: Tag tøjlerne omvendt i hænderne

Denne øvelse er især god, hvis du har tendens til at gribe meget hårdt om tøjlerne. Det gør mange for eksempel, hvis de er nervøse for at falde af, eller hvis deres balance er dårlig, så de bruger tøjlen som støtte. Hvis du kan løse problemet, betyder det dermed også som regel, at du i processen får et bedre sæde. Mere stabilitet og balance betyder, at du afhænger mindre af tøjlen som støtte.

Det kan være svært at “tvinge” dine hænder til ikke at læne sig på tøjlen. Men der er et lille trick, som kan gøre det for dig.

Det eneste du skal gøre er, at vende tøjlerne i din hånd: I stedet for at holde dem mellem lillefingeren og ringfingeren, holder du dem i stedet mellem tommelfinger og pegefinger og lader tøjlen falde ud under lillefingeren. Lidt sådan som man holder på tøjlerne, når man kører hestevogn.

Denne måde at holde tøjlen på giver dig meget mindre kontrol og tvinger dig til at bruge dit sæde mere i stedet for tøjlen.

Hvis du er bange for at tabe tøjlen, kan du binde en knude i dem under din hånd.

 

Øvelse #6: Skift diagonalen

Flæsker dine ben rundt? Er de enten for langt tilbage eller for langt fremme?

Nogle ryttere får urolige ben, fordi de enten bevæger sig for hurtigt eller for langsomt i forhold til hesten. For at lære din krop at lytte efter hestens rytme, kan du prøve denne her øvelse:

Sæt hesten i trav og gå i gang med at lave letridning som normalt. Skift derefter diagonalen ved at sætte dig ned på to skridt og rejse dig på det tredje. Bliv ved med at gøre det igen og igen, så du aldrig er på den samme diagonal. Det hjælper dig med at holde dig til hestens rytme og ikke komme dens bevægelser i forkøbet. Prøv også øvelsen den anden vej rundt, så du rejser dig på to skridt og sidder ned på ét. Det forhindrer din krop i at komme bagud i forhold til hesten.

Kvinde laver øvelser i ridehus for at forbedre sit sæde.

Øvelse #7: Stå på tæer i stigbøjlen

Urolige ben dræber et godt sæde. Denne her øvelser hjælper dig med at få kontrol over benene igen ved at give dig større kropsbevidsthed, muskler og smidighed.

Start med at sidde på hesten, mens den står stille. Rejs dig dernæst i sadlen, så du står op i stigbøjlerne. Stræk dig langsomt op på tæerne i stigbøjlerne, mens du tæller langsomt til fire. Stræk dig helt ud, så knæ og hofter er strukket ud.

Bøj dernæst hoften, og læn overkroppen ind over hestens hals, mens du strækker hænderne frem frem mod hestens øre. Tæl til fire, idet du løfter ryggen op igen, tilbage til at stå op i bøjlerne. Lav øvelsen så mange gange du kan.

Hvis du mister balancen, så kan du holde fast i en tot man eller sadlen. Undgå at rive i tøjlen. Du kan også prøve øvelsen i skridt, trav eller gallop, hvis du har lyst.

Denne her øvelse er super god til at træne balancen og benenes position, og vil hjælpe dig med at få et bedre sæde.

 

Øvelse #8: Udstrækningsøvelser, der giver smidige hofter

Udstrækningsøvelser er vigtige for enhver rytter, der gerne vil have et bedre sæde, da det giver dig smidigheden til at følge med hestens bevægelser.

Her er nogle gode smidighedsøvelser, du kan lave fra hesteryg:

  1. Hold begge tøjler i én hånd. Sid så afslappet i sadlen som du kan. Kryds stigbøjlerne over sadlen, så de ikke er i vejen.
  2. Lav små cirkler med dine ankler indad mod hesten (uden at ramme den i siderne selvfølgelig). Det hjælper med at løsne op i hofterne. Sving derefter det ene ben fremad og det andet tilbage. Skift side. Lav øvelsen et par gange.
  3. Løft begge dine ben op mod sadlens top, og skub dem derefter tilbage, bagud mod hestens bagben. Slap af og prøv igen. Lav øvelsen et par gange, indtil du føler, at dine hoftebøjere har løsnet sig lidt.
  4. Hold fast i sadlen med én hånd, og bøj dig ned over dit ene ben uden at miste balancen. Tag fat i din ankel og stræk dit knæ ud ned mod gulvet. Hold stillingen i 30 sekunder og skift side.

 

Andre ting, du kan prøve for at få et bedre sæde

Nogle gange er et dårligt sæde ikke rytterens fejl, men skyldes i stedet noget så simpelt som udstyret.

En sadel, der ikke passer til rytterens kropsstørrelse, er svær at sidde i. Det vil næsten være umuligt at have et godt sæde.

Mange ryttere føler, at de med det samme får et bedre sæde, når de kommer over i en ny sadel.

De kan dog nogle gange være svært at finde den helt rigtige sadel.

En af de ting, der hjælper, er at have nok at vælge mellem. Det får du på Udstyrspriser.dk, hvor vi samler tusindvis af produkter fra danske rideudstyrsbutikker, så du nemt kan få overblik over markedet og vælge lige det udstyr, du havde i tankerne.

Du får også overblik over, hvad udstyret skal koste og sammenligne mellem flere lignende produkter fra forskellige butikker. På den måde har du total kontrol over dit køb. Du kan for eksempel finde et gigantisk udvalg af sadler lige her.